Integracja Sensoryczna

Czym jest Integracja Sensoryczna?

Integracja Sensoryczna to proces, w którym dziecko otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów, rozpoznaje je, segreguje, łączy ze sobą i odpowiada na nie adekwatną reakcją.

Ten uporządkowany proces jest filarem prawidłowego rozwoju dziecka i warunkuje odpowiednie funkcjonowanie w środowisku docierających zewsząd bodźców.

  • Uporządkowana integracja zmysłów zapewnia m.in.:
    • odpowiednią postawę ciała,
    • zdolność do koncentracji uwagi,
    • umiejętność rozwijania prawidłowych mechanizmów uczenia się,
    • umiejętność zaplanowania ruchu, ominięcia przeszkody,
    • zdolność do współpracy w czynnościach dnia codziennego, samodzielnej pielęgnacji,
    • umiejętność integracji z rówieśnikami.





Drogi rodzicu, jeśli zachowanie Twojego dziecka niepokoi Cię, a któryś z niżej wymienionych symptomów utrzymuje się przez dłuższy czas, prawdopodobnie świadczy to o zaburzeniach Integracji Sensorycznej.

Jeżeli Twoje dziecko często:

► jest chaotyczne, kręci się w kółko, biega, podskakuje,
► nie dokańcza rozpoczętego zadania, szybko się nudzi, zniechęca,
► zdarza mu się mocno rzucać przedmiotami, uderzać głową, staje się agresywne,
► potyka się, przewraca, wpada w ścianę,
► ma problemy z łapaniem piłki, jest oburęczne,
► nie potrafi utrzymać kredki, nożyczek,
► podczas nauki pisania obraca litery, ma problemy z przepisywaniem z tablicy,
► toleruje tylko wybrane pokarmy, nie lubi czynności pielęgnacyjnych,
► źle reaguje na nowe ubrania,
► nie chce uczestniczyć w zabawie w piaskownicy, nie znosi chodzić boso,
► źle reaguje na niespodziewane dźwięki, boi się ich, zatyka uszy,
► nie potrafi odnaleźć się w grupie i przejąć danej roli w zabawie, wycofuje się.

Możemy mu pomóc!


Jak wygląda terapia Integracji Sensorycznej?

Terapia Integracji Sensorycznej to odpowiednio dobrane do rozwoju dziecka ćwiczenia, które są drogowskazem dla płynących do kory mózgowej bodźców. Jeśli trafią one w odpowiednie miejsce z kontrolowaną ilością, dziecko spontanicznie adekwatnie na nie zareaguje.

Ważne jest, aby dziecko aktywnie i chętnie uczestniczyło w terapii, a dzięki odnoszonym przez siebie sukcesom podnosiło swoją samoocenę i motywację do pracy.

Zajęcia odbywają się w sali z różnorodnym, odpowiednio dobranym sprzętem, aby stymulować zmysły dziecka, takie jak: wzrok, dotyk, propriocepcja, układ przedsionkowy, węch, słuch i smak.

Diagnoza Integracji Sensorycznej - dowiedz się więcej